MA2024.05.18.
k_01_01_0802

ELBIR Elektronikus Lakosági és Bűnmegelőzési Információs Rendszer

Itt a tavasz, előkerülnek a kerékpárok.

Kerékpárlopások megelőzése

A jó idő beköszöntével megjelennek az utcákon, tereken, utakon a kerékpárosok, sok kétkerekű keltheti fel a kerékpártolvajok figyelmét. Egy drótszamarat  eltulajdonítani  másodpercekbe  kerül,  azonban  a  tulajdonos  tehet  azért, hogy a bűncselekmény elkövetési ideje megnövekedjen,  ezáltal  növekedjen a lebukás veszélye. Sok esetben ezt a bűnelkövető már nem kockáztatja meg,másik célpontot keres.

Körültekintéssel, odafigyeléssel a bicaj tulajdonosa megelőzheti, hogy eltulajdonítsák közlekedési eszközét. Gyakran téves biztonságérzetet adhat egy-egy rossz minőségű zár, egy biztonságosnak ítélt facsemete, amihez lelakatolják a kerékpárt. Az első lépcső a gondmentes kerekezéshez  –  a  KRESZ szabályainak betartás mellett  –  a  biztonság megteremtése, a körültekintő eljárás, a hely és a lezáróeszköz helyes megválasztása.

Mindig legyen lezárva a bicikli, még akkor is, ha csak pár pillanatra hagyja magára!
Az sem mindegy, hogy hogyan zárja le a lakattal a kerékpárját. Lehetőleg a kereket, vázat, illetve a láncot  is rögzítse a lakat, mert egyéb esetben könnyű préda lehet a bicaj!
Nagyon fontos a lakat minősége is. Az elkövetők számos technikát alkalmaznak annak érdekében, hogy  az  olcsónak  számító  sodronylakatokat  leküzdjék,  például  erővágóval,  feszítővassal.  A vastag lánc sem nyújt megfelelő védelmet, ha a rajta lévő zárszerkezet könnyen kinyitható. A hagyományos kulcsos zárak nem jelentenek nagy akadályt egy profi tolvajnak – ugyanez vonatkozik a számzáras vagy körkulcsos zárakra is. Ajánlott fúrt,  vagy  lapos kulccsal működő zárat vásárolni, mert ezeket hagyományos – zárfésűs – megoldással nem lehet kinyitni. Sajnos sokan nem fektetnek elég nagy hangsúlyt a zárakra, pedig a bringás egyik legfontosabb felszereléséről van szó. Mindig olyan zárat és hozzá tartozó láncot, fém hevedert válasszanak, amely vágásálló, illetve a zárszerkezet magas biztonsági szintű.

Lássunk némi áttekintést az elterjedt zártípusokról:

Spirálzár:  nevét az alakjáról kapta, spirálisan feltekert formájáról.
Általában drótsodronyból készül, és műanyaggal vagy gumival vonják be. Ezt már egy kisebb erővágóval is pár másodperc alatt el lehet vágni. Lehetőleg kerülje a használatát, persze ha van más lehetőség!
 

Kábelzár:  a spirálnál egy fokkal erősebb, vastagabb, de  ezek többsége  is  drótsodronyból  készül.   Megtévesztő  lehet  némelyiknél  a vastagság, bizonyos típusoknál a drótsodrony köré alumíniumgömböket  szerelnek,  hogy  könnyebb  legyen  összetekerni,  szállítani. Ezek azonban könnyedén elpattinthatók, fűrészelhetők.
 

Gerinclakat:  Masszívnak és biztonságosnak tűnik, pedig nem igazán az. Az acélborítás átvágása nem jelent nagy kihívást, a borításon belül pedig itt is ugyanolyan sodrony fut, mint a spirálzárak esetében.

Lánc  –  lakat  kombinációk:  A  legelterjedtebb  a  motorosok körében  is, ahol a kerékpárnál jóval nagyobb értéket kell védeni. Kétféle változat létezik, egyik az integrált záras, a másiknál külön kell feltenni a lakatot a láncra. Utóbbi előnye, hogy a lakat bármikor kicserélhető. Mivel a lánc rész nagyon erős, ezért itt a  zárra kell nagyobb figyelmet fordítani, mert onnan “várható”  inkább  próbálkozás  a  feltörésre.  Hátránya,  hogy igencsak  súlyos, ezért hordozása  körülményes lehet. A rövidebb típusok a nyeregcsőre feltekerhetők és úgy szállíthatók.
 

U-lakat: Fűrészelni gyakorlatilag lehetetlen, és a zár részhez is elég körülményes hozzáférni, mivel bele van építve az “átfogó” részbe. A súlya is elfogadható és a legtöbb típushoz adnak rögzítőalkatrészt, amivel a vázra lehet szerelni. Legnagyobb hátránya, hogy kevés helyen használható, mert kicsi objektumot képes csak átfogni. Másik, hosszabb zárral együtt érdemes használni.
 

„collstock”  zár:  egy  újfajta  lakatolási  módszer. A zár kicsi, könnyen szállítható és nagyon merev. A szegecsek is kellően merevek, mérete miatt pedig könnyedén használhatjuk olyan helyeken is, ahol az U-lakattal problémás lenne a lakatolás. Számzáras kivitelben is beszerezhető.

Zárak:
Körkulcsos zár: a legegyszerűbben feltörhető zárak közé tartozik. Hagyományos kulcsos zár:  ma már nagyon kevés bringazáron használják könnyű feltörhetősége és sokszorosíthatósága miatt.

“Lapkulcsos” zár:  ez a legelterjedtebb, és egyben legbiztonságosabb megoldás. A zár csak a pontosan belepasszoló kulccsal nyílik, ezeket már nem lehet tollal kinyitni.

Számzár: klasszikus megoldás, amikor a lakat csak a saját kódjával nyílik.

A kerékpár megóvása érdekében megfontolandó alapszabályok:
Egyértelmű dolgok következnek, amiről mindenki hallott, mindenki tudja, ennek ellenére kevesen tartják be.
–  Soha ne hagyja felügyelet nélkül a bringáját még egy pillanatra sem lezárás nélkül! A legtöbb lopás a “beugrok a boltba, addig kint hagyom a bringát” esetek következménye.
–  Használjon két (minőségi) zárat!
– Jól látható, forgalmas helyen  hagyja a bicajt, olyan helyen, ahol a gyalogos forgalomnak legalább minimális visszatartó ereje van a tolvajokkal szemben!
–  Órát, lámpát, kulacsot, pumpát, mindent, ami mozdítható a bringán, vigyen magával! Ezek a dolgok is értékek, tehát vigyázzon rájuk!
–  Ne lakatoljon  mindig ugyanazon a helyen, mert kifigyelhetik, és máris megvan a  lehetőség a támadásra!
–  Fokozott  gondossággal  tárolja  kerékpárját  (még zárral  is) lépcsőházak folyosóján, pincéjében! A lezárt folyosó sem jelent különösebb akadályt a tolvajoknak.
– A  zárat  mindig  vigye  magával!
Soha ne hagyja ott azzal az indokkal, hogy másnap ne kelljen cipelni!

Fontos feljegyezni a kerékpárjuk egyedi azonosítóit –  pl. típus, vázszám.  Érdemes fotót is készíteni a jól látható egyedi azonosítókkal: ismertető jegyek, sérülések, méret, szín, felszerelés! A kerékpárosok sok esetben ugyanis csak akkor foglalkoznak a kerékpárok egyedi azonosítóival, amikor már megtörtént a baj. Nem jegyzik fel a vázszámot, így amikor lopott kerékpárok megkerülnek, nehézkessé válik az azonosítás, a tulajdonos részére történő visszaadás. Érdemes a kerékpárjaikra kevésbé feltűnő helyre, saját egyedi azonosítót is készíteni, ami alapján ezer közül is felismerhető lesz a bicikli. Jó ötlet egy műanyag lapra felírni a nevet, telefonszámot, elrejteni a nyeregcsőben vagy kormánycsőben,
így utólag könnyebben lehet azonosítani, ha esetleg előkerül az ellopott kerékpár.
Regisztráltassa  a  biciklijét  a „BikeSafe”  programban,  ahol a  rendőrség  adatbázisába  rögzítik a kétkerekű adatait,  amely lopás esetén megkönnyíti a felderítést!
https://bikesafe.hu
Ha minden óvatosság és figyelmesség ellenére ellopják a
kerékpárját, azonnal értesítse a rendőrséget a 112-es, vagy
107-es segélyhívók egyikén!

BÁCS-KISKUN MEGYEI RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG
BŰNMEGELŐZÉSI OSZTÁLY
K E C S K E M É T

6000 Kecskemét, Batthyány u. 14., Postacím: 6001 Kecskemét, Pf.:302 Tel:76/513-300/30-27, BM: 33/30-27, Fax: 76/513-300/30-98 BM 33/30-98, Mobil:: +3620/560-5146
e-mail: elbir@bacs.police.hu  web: http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes

 

Vélemény, hozzászólás?